جایی برای گفتن .................

این وبلاگ محلی برای بیان دیدگاه و نظرات این حقیر است .............

جایی برای گفتن .................

این وبلاگ محلی برای بیان دیدگاه و نظرات این حقیر است .............

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۲ ثبت شده است

چگونگی سیر مطالعاتی استاد علی صفایی حائری

تذکر: آنچه در زیر می آید خلاصه ای از مقاله هیئت تحریریه سایت موسسه فرهنگی هنری لیله القدر است و تنها مربوط به قسمت چگونگی سیر مطالعاتی استاد علی صفایی حائری است.

یکی از سؤالاتی که علاقمندان به اندیشه استاد علی صفایی بسیار می‌پرسند، این است که برای مطالعه آثار استاد آیا باید بر اساس برنامه و ترتیب خاصی پیش رفت یا خیر؟ در صورتی که پاسخ مثبت است این سیر را باید از کجا و چگونه شروع نمود. در پاسخ به این سؤال مهم، گفتگوهایی را با چند تن از شاگردان استاد انجام دادیم. نوشته حاضر، حاصل این گفتگوها در پاسخ به این سؤال است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۲ ، ۲۰:۰۵
محمد ابراهیم یزدانی

برشی از کتاب «منهای فقر»

سرمایه‌دارها، نباید به هیچ مقامی منصوب شوند

محمدرضا حکیمی

اگر جامعه‌ای اسلامی باشد، نباید در آن جامعه، از سرمایه‌داری‌های کلان و تکاثری جانبداری شود، و نباید اینگونه متکاثران، مورد احترام جامعه -چه رسد به عالمان- باشند.

اشاره : استاد محمدرضا حکیمی نویسنده و اندیشمندی نامآشنا در دهههای اخیر است. او با نوشتن کتابهای متعدد سعی در تبیین اندیشههای اسلامی داشته است که از مهمترین تلاش‌های ایشان تدوین کتاب الحیات است که جلد دهم آن در شرف انتشار است. دغدغه‌های اجتماعی او به خصوص در باب عدالت باعث شده است که او را فیلسوف عدالت بخوانند؛ چرا که او از منظر عدالت به آدمیان مینگرد و برای حاکمان وظایفشان را گوشزد می‌کند.

اکنون و در سن ۷۶ سالگی نیز این پیرمرد انقلابی دوران ما «حبیب بن مظاهر»‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وار دوباره از انقلاب و مبارزه و قیام دم زده ماست، انقلاب علیه فقر: «انقلابی ترین فریادگران تاریخ انسان، و قاطع ترین مدافعان حقوق خلق های محروم و مظلوم، پیامبران بوده اند قرآن کریم می فرماید ما پیامبران را فرستادیم، به همراه شواهدی روشن، و با کتاب و معیار، تا مردم همه در «منهای فقر» زندگی کنند: «لیقوم الناس بالقسط»؛ یعنی: زندگی کردن مردم همه مردم- به شکلی عادلانه باشد، و محروم نیازمندی باقی نماند اگر چنین نشود، یعنی هدف قرآن کریم تحقق نیابد، از حقوق خلق دفاع نشده است، و انقلابی دینی و قرآنی و اسلامی اتفاق نیفتاده است. هیچ کس و هیچ مقام نمی تواند با گفتن جملاتی انشایی ایجاد واقعیت کند»

«فیلسوف عدالت» در تعریف عدالت به طور قاطع می گوید: «عدالت در تعریف ائمه طاهرین (ع)- یعنی: رفع فقر و هرگونه نیاز، از همه جامعه جز این هرچه باشد عدالت نیست.»

در بخشی از کتاب، حکیمی در انذاری به عالمان می گوید: «عالم راستین باید به حاکمان و حاکمیت های مدعی، به سختی هشدار دهد، و با فاصله های مالی و معیشتی و اختلاس های نجومی (که با خبران از احوال جامعه و مردم می دانند که سر از فوق جهنم در آورده است)، بجنگد، و «جنگ فقر و غنا» را که امام خمینی مطرح کردند زنده کند»

پشت جلد «منهای فقر» چنین آمده است: «اگر انقلاب ها برای بر انداختن ریشه ظلم است، باید گام نخستین، و نخستین گام، در جهت بر طرف کردن ظلم، از مظلوم ترین ها باشد، یعنی: محرومان و گرنه قیام هایی خواهد بود در جهت جابجایی قدرت و ثروت، نه بیشتر»

متن زیر برشی از این کتاب است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۲ ، ۲۲:۲۷
محمد ابراهیم یزدانی

روش مهندسی فرهنگی جامعه

نویسنده: عباسعلی کامرانیان

از آنجا که فرهنگ پایه و اساس تمامی تغییر و تحولات در جوامع بشری می باشد بنابراین مهندسی فرهنگی جامعه نیز بنیادی ترین گام در جهت رشد، توسعه و تکامل جوامع به حساب می آید از این رو در مقام پاسخ به این سؤال رهنمودهای مقام معظم رهبری را که در همین راستا بیان شده به عنوان الهام بخش و فصل الخطاب در قالب محورهای زیر مطرح می کنیم:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۲ ، ۱۱:۴۴
محمد ابراهیم یزدانی

نرمش قهرمانانه، رهنمود هوشمندانه مقام معظم رهبری (ره)

رهبر معظم انقلاب، حضرت امام خامنه‌ای حفظه الله تعالی، دارای ویژگی‌های متعددی هستند که هرکدام، جایگاه سرآمد و ویژه ایشان را در بین سایر نخبگان به خوبی نشان میدهد و برخی از آنها هنوز مورد واکاوی و شناسایی مناسب، حتی بین دوستداران ایشان قرار نگرفته است. از جمله، مطالعه گسترده و حوزه مطالعاتی وسیع ایشان دوست و دشمن را به شگفتی واداشته است.
یکی از مشخصه‌های ممتاز معظم له، استعداد و مهارت در واژه‌سازی و به کاربردن تعابیر بدیع برای انتقال مفاهیم پیچیده و چندلایه است که اگر در بین سخنوران مطرح دنیا بگردیم، کمتر کسی را با این توانمندی خواهیم یافت. از نکات بارز در این واژه‌سازی‌ها، آن است که هرچند مخاطبان به سادگی به مفهوم مورد نظر دست پیدا میکنند و با آن احساس قرابت و آشنایی دارند، در عین حال، برای واکاوی کلیه ظرائف آن، نیاز به بحث و بررسی ایجاد می‌شود. یکی از این مفاهیم عمیق که به تازگی مورد بیان ایشان بوده است، عبارت عمیق «نرمش قهرمانانه» است.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۹۲ ، ۲۳:۳۷
محمد ابراهیم یزدانی

 

«مفاتیح الحیاه» کتابی است که از جزئی ترین مسائل زندگی مان می گوید؛ با این کتاب آشنا شوید:

لازم نیست راه دوری بروید؛ کافی است به خودتان رجوع کنید. اگر به خاطر داشته باشید از همان زمانی که توانایی اندیشیدن را پیدا کردید. همیشه حرف هایتان با سوالاتی مانند خدا چه شکلی است. انسان چگونه پیش خدا می رود. چه کاری انجام دهیم تا خدا ما را دوست داشته باشد و... همراه بوده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۹۲ ، ۲۳:۲۶
محمد ابراهیم یزدانی

جوانان هر کشور از آن روی که بدنه فعال و پویا و پر انگیزه هر ملت و بهترین منابع انسانی محسوب می شوند، سهم مؤثری در تضمین حیات فرهنگی و ملی ملت ها دارند. عامل دیگر که باعث جهت مند شدن فرد می شود، شخصیت های آرمانی مورد نظر فرد است، گرایش فرد به سمت این شخصیت ها بر اساس شناخت یا ایجاد رابطه عاطفی با آنان باعث می شود که رفتار اجتماعی و شکل گیری آینده وی، کم و بیش متأثر از این شخصیت ها باشد.

عاملی که در اینجا مطرح می شود توجه به الگو، یعنی کسانی که دارای برخی خصوصیات شایسته تقلید و پیروی هستند. الگوها آن شیوه هایی هستند که از فرهنگ نشأت می گیرند و افراد به هنگام عمل به طور طبیعی با این الگوها سر و کار دارند و اعمال آنها با این الگوها تطابق می یابد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۹۲ ، ۲۲:۱۱
محمد ابراهیم یزدانی

باسمه تعالی شانه

آمده ام تا هر از چند گاهی مطالبی را که می نویسم برای دسترسی دوستانم در اختیار آنان قرار دهم و یا مطالب مفید فایده ای که به آنها دسترسی دارم و مورد استفاده ی دیگران هست را در اختیارشان قرار دهم .............

البته امیدوارم که بتوانم همیشه و با یک بازده زمانی مشخص به روز رسانی انجام دهم ...........!!!

از تمامی عزیزانی کخ به نوعی سایت را مشاهده می کنند خواهش میکنم با ارسال نظرات زیبایشان مرا در پخته تر شدن کلام ام کمک کنند .............

یاعلی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۹۲ ، ۲۲:۰۶
محمد ابراهیم یزدانی