جایی برای گفتن .................

این وبلاگ محلی برای بیان دیدگاه و نظرات این حقیر است .............

جایی برای گفتن .................

این وبلاگ محلی برای بیان دیدگاه و نظرات این حقیر است .............

۵ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

نگاهی به فیلم «تنهای تنهای تنها»؛

تسلیم یا جدال در برابر نظم نوین جهانی؛ مسئله این است

دایی «رنجرو» برخلاف اکثریت جامعه آرزوی شکست مذاکرات و خروج مهندسان روس از ایران را دارد؛ زیرا منافع شخصی‌اش در این است که روس‌ها نیروگاه را ترک کنند و نیروگاه به یک ساختمان متروکه تبدیل شود تا او به‌عنوان نگهبان آنجا سر کار خود بازگردد. او می‌تواند سمبل برخی جریان‌های خاص باشد که ...

فرهنگ امروز/ حسین امیری: فیلم «تنهای تنهای تنها» از همه لحاظ خلاف جهت سینمای امروز ایران حرکت می‌کند، چه از لحاظ فرم که بازگشتی امروزین و نوآورانه به دهه‌ی 60 است و چه از حیث محتوا که برخلاف سایر فیلم‌های سیاسی، اجتماعی، نگاهی ساده و کاملاً صادقانه از زاویه‌ی دید کارگردان به وقایع جامعه دارد عرض می‌کنم از زاویه‌ی دید کارگردان چون نگاه صادقانه به معنی نگاه درست نیست. بازگشت به دهه‌ی 60 به‌عنوان الگوی فیلم‌های واقع‌گرایانه و اصیل بعد از انقلابی، از جهات مختلف مشهود است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۲ ، ۲۳:۴۹
محمد ابراهیم یزدانی

نگاهی به فیلم استرداد؛

معمای غرامت

داستان فیلم تقریباً در سال‌های آغاز جنگ سرد بین بلوک غرب و شرق رخ می‌دهد و از لحاظ تاریخی روسیه‌ای که به تصویر کشیده می‌شود، روسیه‌ی دوران جنگ سرد است، همین امر باعث شده فیلم از لحاظ فرم در دام تقلید از فرم فیلم‌های ژانر جاسوسی آن زمان بیفتد.

 

فرهنگ امروز/ اعظم جودی: در چند سال گذشته نوعی از هالیوودزدگی با شعار زیبای «ساخت فیلم‌های فاخر انقلابی اسلامی» توسط مدیریت سینمایی کشور پیش گرفته شد، فیلم‌هایی مانند ملک سلیمان، راه آبی ابریشم و در سال‌های اخیر لاله و استرداد از جمله فیلم‌هایی بودند که تحت تأثیر این نوع هالیوودزدگی و با عنوان فیلم‌های فاخر ساخته شدند، استرداد در این میان با رویکرد تاریخ معاصر و موضوع خسارت‌های وارده به ایران در جنگ جهانی سفارش داده شد. ظاهر امر این بود که این بار هدف بر قالب و محتوا ارجحیت دارد و در راستای سیاست‌های دولت سابق مبنی بر فشار به روسیه و انگلستان قرار است فیلمی تاریخی تولید شود. خبرهایی که قبل از اکران فیلم در رسانه‌ها از طرف تیم تولیدکننده منتشر می‌شد حاکی از این بود که قرار است فیلمی وطن‌پرستانه با موضوع غرامت‌های جنگ جهانی دوم به ایران ساخته شود؛ اما اکران فیلم همه را غافل‌گیر کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۲ ، ۲۳:۳۲
محمد ابراهیم یزدانی

**انسان قرآنی و انسان غربی **

نگاه متفاوت اسلام و غرب به سبک زندگی

از زمانی که تفکر سرمایه داری به عنوان جلوه ای از مدرنیته غربی در عرصه اقتصاد بر مبنای ارزش هایی چون اومانیسم، فردگرایی، لیبرالیسم و آزادی فردی شکل گرفت و رشد و توسعه یافت، منفعت شخصی و اصل سود که از مشخصه های اصلی آن به شمار می رود، درتمام تئوری ها و فعالیت های اقتصادی محوریت یافت. در این تفکر، خدا محوری جای خود را به انسان محوری و فردگرایی داد؛ مصالح فرد، تأمین کننده مصالح جامعه قلمداد گردید و هدف اصلی در فعالیت های اقتصادی نیز به تأمین منافع مادی، یعنی سود بیش تر، خلاصه شد. بر مبنای همین ارزش ها بود که در سرمایه داری بخش عمده فعالیت های اقتصادی به ویژه مالکیت و سرمایه گذاری برای تولید در دست افراد و مؤسسه های خصوصی (غیر دولتی) قرار گرفت تا از راه رقابت اقتصادی برای کسب سود فعالیت کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آذر ۹۲ ، ۲۰:۱۷
محمد ابراهیم یزدانی

بد نیست یکبار دوستی های خود را ارزیابی کنیم با ملاک هایی که هست :

**دوستی و آداب آن1 *

(( لزوم دوست یابی ))

نکته: بدان ای پسرکه تا آدمی زنده است، ناگزیر از داشتن دوستان است؛ زیرا اگر انسان بی برادر باشد، بهتر است از اینکه بی دوست باشد؛ که از حکیمی پرسیدند: دوست بهتر است یا برادر؟ گفت: بهتر است که برادر آدم هم دوست او باشد.

(( دوستی حقیقی))

نکته: بدان، که دوستی ای که اتفاق افتد با کسی که با وی در دبیرستان یا در سفر یا در مدرسه یا در محله بوده باشد، دوستی حقیقی نبود و هر که را برای آن دوست داری که به صورت، نیکو بود یا در سخن گفتن شیرین بود، دوستی ات حقیقی نبود. و هر که را برای آن دوست داری که تو را از وی جایگاهی باشد یا مالی یا مقصود دنیاوی، هم دوستی حقیقی نبود؛ که این همه دوستی از کسی صورت می گیرد که به خدای- تعالی - ایمان ندارد و به آخرت.دوستی خدای آن بود که برایمان صورت گیرد. و این بر دو درجه بود:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آذر ۹۲ ، ۲۲:۱۴
محمد ابراهیم یزدانی

کاووشی در بازتولید پیمان اخوت و برادری

اتاق فکر واحد پژوهش، کارشناسی و رصد دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی

دی ماه 1391

مقدمه

«اسلام خواهان عزت، سربلندى و بهره‌ مندى مؤمنین و حاکمیت روح برادرى و صمیمیت در روابط اجتماعى است».[1] برادری بعنوان یک رابطه اجتماعی که برگرفته از فطرت انسانی می‌باشد، دارای آثاری است که می تواند بر نوع زندگی افراد تاثیر شگرفی ایجاد نماید. با حاکم شدن روحیه و فرهنگ برادری در جامعه، هزینه­ های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از تفرقه و ضعف­ های نهادهای اجرایی در جامعه کاهش می­ یابد. به همین خاطر «عمده در برنامه‏ های حکومتی، در برنامه‏ های دولتی، این معناست که محیط اخلاقی درست کنند. محیط برادری درست کنند. این در رأس همۀ برنامه‏ هاست».[2] در همین زمینه مقام معظم رهبری(مدظله) می­ فرمایند: «[باید] کشورى ساخته شود که در آن، دنیاى مردم آباد، اخلاق مردم خوب و روابط مردم برادرانه باشد».[3] برادری مقوله مهمی است که متاسفانه در دوران کنونی به خاطر دور شدن از اخلاق اسلامی و فرورفتن در خودخواهیِ ناشی از تفکر مادی از آن غفلت شده است. این طرح در پی آن است که ضمن تعریف برادری از دیدگاه اسلام و بیان شاخص­های آن، راهکارهایی را جهت تحقق فرهنگ برادری ارائه نماید زیرا که «اتحاد کلمه، همدلی، همکاری، احساس برادری و مجاهدت عمومی را رمز همیشگی فائق آمدن ملت بر دشمنان اسلام و ایران» می‌داند.[4] شایان ذکر است که مقوله عقد اخوت را نباید محدود به مردان دانست بلکه با توجه به سابقه‌ی این مفهوم در صدر اسلام، عقد اخوت میان زنان نیز موضوعیت دارد که نمونه آن را در عقد اخوت میان حضرت زهرا (سلام الله علیها) و ام سلمه(سلام الله علیها) می‌توان مشاهده کرد. لذا هر آنچه که در این طرح بیان می‌گردد، شامل زنان جامعه اسلامی نیز می‌شود. البته در این زمینه باید به مسائل شرعی(مثل اجازه شوهر و...) توجه شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آذر ۹۲ ، ۱۹:۵۴
محمد ابراهیم یزدانی