بیگانگی از جنس سیاه نمایی !!
نام فیلم : بیگانه
کارگردان : بهرام توکلی
ü خلاصه فیلم :
با ورود خواهر روانپریش یک زوج جوان که در انتظار فرزند هستند، کانون گرم خانوادگی آنها با بحران جدی روبرو میشود.
ü سیر داستانی فیلم :
سیر داستانی این فیلم بدین صورت است که از صحنه ای آرام و در یک خانهی کاملا" مرتب و منظم در پایین شهر تهران آغاز می شود و ناگهان با ورود یک خواهر روان پریش تمام این آرامش و روند آرام فیلم سرعت بگیرد و حرکت کاملا" سریع و بی وقفه پیدا کند که این سرعت تبدیل به اتفاقات ریز و درشتی می شود که یکی پس از دیگری رخ می دهد و باعث یک نوع التهاب و دلهره در مخاطب فیلم می شود تا وقتی که فیلم با اتفاقات متعدد همچون افزایش اتهامات به خواهر روان پریش ، اوج می گیرد و سپس یک سر نزولی و آرام پدید می آید تا به یک نقطه آرامش می رسد و مخاطب پس از یک طوفان حوادث در آرامش نسبی فیلم قرار می گیرد .
نکاتی که باید در نگاه به سیر داستان فیلم توجه داشت می تواند موارد زیر باشد :
- حرکت تند داستان در یک مقطع زمانی واحد
- قاب و لوکشین ثابت برای شکل گیری اتفاقات فیلم
- هدف داری برخی دیالوگ های بازیگران و حساسیت زا بودن آنها بر روند شکل گیری حوادث فیلم
- قابل پیش بینی برخی حوادث فیلم از طریق کنار هم قرار دادن معادلات دو طرفه ای که کار گردان در فیلم شکل می دهد .
ü بررسی ساختاری و محتوایی :
شاید پرداختن به یک قضیه ی روانشناسی و روانشناختی در یک فیلم و در قاب تصویر بر هر کارگردانی دشوار باشد و نمی توان توقع داشت که کارگردان به طور کامل و تمام این نوع رخدادها را بتواند در قالب یک فیلم به تصویر درآورد ؛ اما با این توصیفات برخی ایرادات محتوایی خیلی در روند فیلم به چشم می خورد که هر کدام جای بحث دارد :
- روند سریع شکل گیری اتفاقات بدون هماهنگ سازی و طبقه بندی ذهن مخاطب و ایجاد یک آشوب رفتاری و فکری در اذهان تماشاگران که باعث میشود تا مخاطب ما در ادامه خط سیر داستان نتواند رخداد ها را به درستی تحلیل نماید و در استدلال های فیلم دچار اشکال شود .
- سیاه نمایی ، ترس و دلهره در بطن فیلم جای دادن و اینکه تماشگر هر لحظه از شخصیت های فیلم تعدد قرائت دارد و تصویر ثابتی در ذهن او شکل نمی گیرد نمی تواند در روند محتوایی فیلم نقطه مثبت باشد بلکه جایی برای ایراد و اشکال وارد کردن نیز می باشد بدین جهت که در مواردی این تعدد قرائت ها باعث شده تا تماشاگر بر روی فیلم حساب جدی باز نکند .
- شاید گاهی اوقات کلام های تاثیر گذار و هدف دار کارگردان خیلی سطحی و به صورت ناشیانه در گفتگو های بازیگران قرار داده شده بود که این امر درواقع یک نمونه نقص محتوا گونه و ساختاری از لحاظ جایگاه بیانها و نقل قولها است .
- در تعدادی از صحنه ها نوع چیدمان اجسام و طراحی فضای فیلم به گونه ای می باشد که محتوای گفتگوها قبل از بیان به ناخودآگاه ذهن ارسال می شود و در واقع فضای فیلم طوری طراحی شده است که خیلی آسان در برخی مقاطع فیلم قابل پیش بینی است .