جایی برای گفتن .................

این وبلاگ محلی برای بیان دیدگاه و نظرات این حقیر است .............

جایی برای گفتن .................

این وبلاگ محلی برای بیان دیدگاه و نظرات این حقیر است .............

بیگانگی از جنس سیاه نمایی !!

سه شنبه, ۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۲۵ ب.ظ

 

نام فیلم : بیگانه

کارگردان : بهرام توکلی

ü    خلاصه فیلم :

با ورود خواهر روان‌پریش یک زوج جوان که در انتظار فرزند هستند، کانون گرم خانوادگی آنها با بحران جدی روبرو می‌شود.

ü    سیر داستانی فیلم :

سیر داستانی این فیلم بدین صورت است که از صحنه ای آرام و در یک خانهی کاملا" مرتب و منظم در پایین شهر تهران آغاز می شود و ناگهان با ورود یک خواهر روان پریش تمام این آرامش و روند آرام فیلم سرعت بگیرد و حرکت کاملا" سریع و بی وقفه پیدا کند که این سرعت تبدیل به اتفاقات ریز و درشتی می شود که یکی پس از دیگری رخ می دهد و باعث یک نوع التهاب و دلهره در مخاطب فیلم می شود تا وقتی که فیلم با اتفاقات متعدد همچون افزایش اتهامات به خواهر روان پریش ، اوج می گیرد و سپس یک سر نزولی و آرام پدید می آید تا به یک نقطه آرامش می رسد و مخاطب پس از یک طوفان حوادث در آرامش نسبی فیلم قرار می گیرد .

نکاتی که باید در نگاه به سیر داستان فیلم توجه داشت می تواند موارد زیر باشد :

- حرکت تند داستان در یک مقطع زمانی واحد

- قاب و لوکشین ثابت برای شکل گیری اتفاقات فیلم

- هدف داری برخی دیالوگ های بازیگران و حساسیت زا بودن آنها بر روند شکل گیری حوادث فیلم

- قابل پیش بینی برخی حوادث فیلم از طریق کنار هم قرار دادن معادلات دو طرفه ای که کار گردان در فیلم شکل می دهد .

ü    بررسی ساختاری و محتوایی :

شاید پرداختن به یک قضیه ی روانشناسی و روانشناختی در یک فیلم و در قاب تصویر بر هر کارگردانی دشوار باشد و نمی توان توقع داشت که کارگردان به طور کامل و تمام این نوع رخدادها را بتواند در قالب یک فیلم به تصویر درآورد ؛ اما با این توصیفات برخی ایرادات محتوایی خیلی در روند فیلم به چشم می خورد که هر کدام جای بحث دارد :

- روند سریع شکل گیری اتفاقات بدون هماهنگ سازی و طبقه بندی ذهن مخاطب و ایجاد یک آشوب رفتاری و فکری در اذهان تماشاگران که باعث میشود تا مخاطب ما در ادامه خط سیر داستان نتواند رخداد ها را به درستی تحلیل نماید و در استدلال های فیلم دچار اشکال شود .

- سیاه نمایی ، ترس و دلهره در بطن فیلم جای دادن و اینکه تماشگر هر لحظه از شخصیت های فیلم تعدد قرائت دارد و تصویر ثابتی در ذهن او شکل نمی گیرد نمی تواند در روند محتوایی فیلم نقطه مثبت باشد بلکه جایی برای ایراد و اشکال وارد کردن نیز می باشد بدین جهت که در مواردی این تعدد قرائت ها باعث شده تا تماشاگر بر روی فیلم حساب جدی باز نکند .

- شاید گاهی اوقات کلام های تاثیر گذار و هدف دار کارگردان خیلی سطحی و به صورت ناشیانه در گفتگو های بازیگران قرار داده شده بود که این امر درواقع یک نمونه نقص محتوا گونه و ساختاری از لحاظ جایگاه بیانها و نقل قولها است .

- در تعدادی از صحنه ها نوع چیدمان اجسام و طراحی فضای فیلم به گونه ای می باشد که محتوای گفتگوها قبل از بیان به ناخودآگاه ذهن ارسال می شود و در واقع فضای فیلم طوری طراحی شده است که خیلی آسان در برخی مقاطع فیلم قابل پیش بینی است .

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۰۶
محمد ابراهیم یزدانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی