جایی برای گفتن .................

این وبلاگ محلی برای بیان دیدگاه و نظرات این حقیر است .............

جایی برای گفتن .................

این وبلاگ محلی برای بیان دیدگاه و نظرات این حقیر است .............

کنکوری ها بخونید !!!!!

سه شنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۲، ۰۲:۱۳ ب.ظ

داشتم خانه تکانی فایلهای قدیمی را میکردم یکباره چشمم خورد به این مطلب که سال گذشته برای کنکوری ها نوشتم ؛        ان شالله که مورد استفاده قرار بگیره و عزیزان کنکوری را کمک کنه :

((نکاتی برای ایام نوروز  پیش رو برای کنکوری ها ))

در ایام عید چگونه برنامه ریزی کنیم ؟؟

چه بخوانیم ؟؟؟

چه تستی بزنیم ؟؟؟      

چند ساعت بخوانیم؟؟

 ((چند گام برای موفقیت ))

تعطیلات نوروز در بهترین حالت بین 14 تا 16 روز است و با تعطیلی مدارس و کلاس‌های آموزشگاه، برای اکثر داوطلبان و دانش‌آموزان موقعیت فوق‌العاده‌ای جهت رفع مشکلات درسی به نظر می‌رسد. اما واقعیت این‌جاست که عید بیشتر به جهت موقعیت زمانی، یک نقطه‌ی عطف است و افرادی که در این برهه‌ی زمانی، جهت حرکت خود را اصلاح می‌کنند، در ادامه‌ی مسیر(سه ماه باقیمانده) وضعیت بهتر و مساعد‌تری دارند. به همین دلیل داوطلبان سال‌های گذشته که در این زمان تغییری در فعالیت‌های خود ایجاد کرده و نتیجه‌ی قابل قبولی گرفته‌اند، از عید و بعد از آن به خوبی یاد می‌کنند و دانش‌آموزان و داوطلبان فعلی را هم به دوران عید متوجه می‌سازند.

قطعاً می‌پذیرید که در 14یا حتی 16 روز نمی‌توان فعالیت شگرف و عجیبی در حیطه‌ی منابع مطالعاتی متعدد و پرحجم کنکور انجام داد. اما اصولاً افرادی که از همین دوره‌ی زمانی دو هفته‌ای خوب استفاده می‌نمایند، در هر شرایط درسی، به جمع‌بندی تمام منابع مطالعاتی خود تا آخر فروردین یا نیمه‌ی اردیبهشت ماه امیدوار می‌شوند. همین امیدواری و روحیه‌ی مضاعف سبب می‌شود که این داوطلبان در روزهای آخر فروردین ماه که وقت آزادتری (به دلیل اتمام اغلب درس‌ها و کلاس‌ها) نصیب‌شان می‌شود با توان مطالعاتی بیشتری فعالیت‌های درسی شان را به پیش می‌برند.

در مقابل عده‌ای هم که به دلایل مختلف اعم از : خستگی روحی و روانی، تنبلی، مسافرت‌های بی‌مورد و یا برنامه نداشتن، این تعطیلات مؤثر را از دست می‌دهند، در نهایت نا‌امیدی و افت توان روحی و احساس شکست و بی‌انگیزگی، فروردین، اردیبهشت و خرداد را هم به راحتی از دست می‌دهند و چنین افرادی با هر تلاش و سابقه‌ی درسی نتایج بدی کسب می‌کنند. به همین دلیل و با توجه به این شرایط، عید با تمام زمان محدود و مشخص خود می‌تواند تا حد قابل توجهی مؤثر و حتی تعیین کننده باشد .

*اهمیت تعطیلات عید برای داوطلبان این دوره از چند جهت اهمیت دارد:

بسیاری از دانش آموزان با تعطیل شدن مدرسه‌ها ،فرصتی طلایی و استثنایی بدست می‌آورند و آزاد می‌شوند.حالا آنها می‌توانند بسیار بیشتر از گذشته درس بخوانند . تجربه هم نشان داده است که خیلی از دانش‌آموزان در دوران بعد از عید نسبت به فارغ التحصیلان پیشرفت بیشتری داشته اند. در اواخر فروردین‌ماه، آزمون‌های جامع شروع می‌شود . شما تنها یک ماه فرصت دارید تا دروس خوانده نشده را بخوانید. دروس قبلی را مرور کنید و نقاط ضعف خود را برطرف سازید. انجام این همه کار در این فرصت کوتاه، نیاز به برنامه دقیقی دارد، بدون برنامه حساب شده این کار انجام شدنی نیست . تعطیلات عید برای بسیاری از آموزشگاه‌ها و کلاس‌های کنکور فرصت مناسبی است تا با تنظیم (کلاس‌های فوق‌العاده ) عقب ماندگی آموزشی خود را جبران و در واقع سرهم کنند، ولی بعدا متوجه می‌شوید که این کلاس‌ها (تله)ی بزرگی برای وقت بچه‌هاست و دست و پاگیر کنکوری‌ها می‌شود . در ایام عید برنامه‌های عمومی خانواده مانند دید و بازدید مهمانی‌ها سفرها و ... با فعالیت درسی شما طلاقی پیدا می‌کند . هماهنگی این برنامه‌ها با برنامه‌های درسی شما اهمیت زیادی دارد.به هر حال این ایام نقطه عطفی در آمادگی درسی شماست و سرنوشت بسیاری از کنکوری‌ها در مدت این بیست روز رقم می‌خورد. هرچند نباید انتظار داشت که در این مدت معجزه‌ای روی دهد، ولی این که چگونه و با چه برنامه‌ای از آن استفاده شود، قطعا نقش مهمی در نتیجه کارتان خواهد داشت ، پس تعطیلات عید را جدی بگیرید.

گام اول: اهمیت تعطیلات

1- به دست آوردن فرصت طلایی: اوقاتی که برای لحظه‌لحظه‌اش خودتان می‌توانید تصمیم بگیرید و برنامه‌ریزی کنید. البته یادتان باشد که این برنامه‌ریزی باید مشخصات یک برنامه‌ریزی قابل اجرا را داشته باشد. نه آن قدر باز که خودتان احساس کسالت کنید و نه آن‌قدر فشرده که در همان یکی دو روز نخست، عطای برنامه را به لقایش بخشیده و از اجرای آن صرف‌نظر کنید.

2- آزاد شدن از قید و بند‌های مدرسه: برخی فکر می‌کنند وقتی مدرسه نمی‌روند یعنی این‌که می‌توانند استراحت بیش‌تر داشته باشند و تا ساعت‌ها بخوابند. در حالی که یک داوطلب کوشا، تفاوت بین حضور در مدرسه با دنبال‌کردن کار مطالعاتی در منزل را در استراحت بیش‌ترجست‌و‌جو نمی‌کند، بلکه در این می‌بیند که تقیدات انضباطی مدرسه را ندارد و در حقیقت به دور از تنش‌های رایج در مدرسه، فعالیت‌های مطالعاتی را دنبال خواهد کرد.

تنظیم وقت، زمان استراحت، نوع لباس و سایر مواردی که در مدرسه در اختیار شما نیست و برای شما قید و بند ایجاد می‌کند، مواردی هستند که در ایام تعطیلات کاملاً در اختیار شماست و خودتان در مورد آن‌ها تصمیم می‌گیرید.

3- هماهنگی بیش‌تر و کنترل بهتر در بازدید‌ها و مهمانی‌ها و سفر‌ها: چون تمام زمانی که دارید در اختیار شماست، بهتر و راحت‌تر می‌توانید خود را و نیز دید و بازدید‌ها و میهمانی‌ها و احیاناً سفر‌هایی را که ممکن است در پیش داشته باشید با یکدیگر هماهنگ کنید. در حالی که اگر این زمان را در اختیار نداشتید، تمام این موارد برای شما تبدیل به بهانه‌ای اضطراب‌آمیز می‌شد.

4- بهتر شدن وضعیت آب و هوا، برای مطالعه‌کردن در فضای آزاد: هوا بسیار لطیف می‌شود. این لطافت به همراه ورزش، گاه و بیگاه نسیم بهاری مناسب‌ترین و دلنشین‌ترین فضا و موقعیت را ایجاد می‌‌کند تا از فضای بسته‌ی اتاق و ساختمان خارج شوید و جسم و دل و روح را به فضای باز و طبیعت بسپارید و آن‌گاه مطالعه در فضای باز و تأثیر آب و هوای پر از نشاط بهاری را بر میزان مطالعه و سطح یادگیری، تجربه کنید.

5- زنده‌شدن دل و جان به همراهی بیداری طبیعت: همان‌گونه که روز‌های آغازین فصل بهار، فرصتی شگفت‌انگیز برای درختان و تمام طبیعت است که رویشی تازه را آغاز کنند. این فرصت‌ برای شما نیز فراهم است که ذهن و فکر و روح خود را در مسیر همین رویش قرار دهید و همزمان با تمام طبیعت به شکوفایی برسید.

گام دوم: خانه‌تکانی

آمادگی برای تعطیلات فروردین برای خانواده‌ها از مدت‌ها قبل و در قالب خانه‌تکانی آغاز می‌شود. اگرچه‌ شما فرصت زیادی ندارید تا آماده شوید، ولی حتماً نیاز به خانه‌تکانی دارید.

مراحل خانه‌تکانی شما که قطعاً باید درسی و ذهنی باشد به صورت زیر است:

1- مرتب‌کردن اوضاع و احوال درسی: قبل از فرا رسیدن ایام تعطیلات، درس‌ها و سرفصل‌هایی را که تا کنون مطالعه کرده‌اید، بررسی کنید. نیم‌نگاهی هم به حجم کلی کار‌هایی که باید انجام می‌دادید، بیاندازید. این بررسی و نیم‌نگاه باعث می‌شود:

الف) نسبت به آموخته‌های خود اعتماد و اطمینان بیش‌تری کسب کنید

ب) آموخته‌ها را بر اساس میزان تسلط و نیاز تکمیلی هر کدام، دسته‌بندی کنید.

ج) اولویت‌های کاری و مطالعاتی خود را مشخص کنید.

د) حجم کارهایی را باید انجام دهید، بررسی، مرتب‌سازی و دست‌بندی کنید.

این نکات باعث می‌شوند که فعالیت‌های علمی شما دسته‌بندی و سامان‌دهی خوبی پیدا کنید.

2- بیرون ریختن افکار اضافی و مزاحم از ذهن: همیشه در خانه‌تکانی، لوازم و اسبابی برای دور ریختن وجود دارد. لوازمی که نه فقط فضا را اشغال کرده‌اند، بلکه امکان استفاده‌ی مفید از سایر امکانات را هم از ما می‌گیرند. لوازم دور ‌ریختنی ذهن شما چه چیز‌هایی هستند؟ اگر به اغلب افکاری که در طول روز ذهن شما را به خود مشغول می‌کند دقیق شوید، خواهید دید که این افکار، یا تأسف از گذشته است و یا نگرانی نسبت به آینده؛ در حالی که زمانی که در آن به سر می‌برید، یعنی زمان حال، در آستانه‌ی تلف شدن و از دست رفتن است. یکی از مهم‌ترین کارهایی که در آستانه‌ی تعطیلات فروردین و با هدف استفاده‌ی مفید از زمان‌تان باید انجام دهید، دور ریختن تأسف‌هایی است که نسبت به گذشته دارید و نیز نگرانی‌هایی که پیرامون آینده، ذهن شما را اشغال کرده است.

3- گرد‌گیری داشته‌های درسی و تمیز کردن چشم‌ها در نگاه به مطالب جدید: درس‌ها و موضوعات گذشته را خوب بررسی کنید. نکاتی که آن‌ها را خوب نیاموخته‌اید و یا آموخته‌های شما در مورد آن‌ها دارای اشکالاتی است، باید تعیین شوند و ماهیت آموخته‌های شما برای‌تان شفاف و روشن بشود. ضمناً یادتان باشد که مطالب جدید را به آموخته‌های قبلی گره نزنید. فکر نکنید برای آموختن درس‌ها و موضوعات جدید، الزاماً مطالب گذشته را کامل و دقیق بدانید. این نوع تفکر باعث می‌شود تمام وقت خود را فقط روی یک دسته از موضوعات صرف کنید. بکوشید نگاه‌تان به مطالب جدید، نگاهی تازه و نو باشد. البته ممکن است برخی موضوعات واقعاً با هم ارتباط داشته باشند و تا موضوع قبلی را خوب نیاموخته باشید، آموختن موضوع جدید امکان‌پذیر نباشد. نخست بدانید تعداد این موضوعات زیاد نیستند و در مرحله‌ی بعد باید دو موضوع را با هم مطالعه کنید. در این صورت روی موضوع نخست، سرعت و روی موضوع بعدی، تأمل شما بیش‌تر خواهد شد.

4- منظم کردن انبار حافظه: تمام خانه‌ها، انبار‌ی دارند و ناگفته همه می‌دانند که این انباری، جای نگه‌داری لوازم اضافی است. بنابر‌این مرتب‌کردن آن چندان اهمیتی ندارد. البته طبیعی است که اگر همین انباری مرتب باشد، لوازم بیش‌تری را می‌توان در آن جا داد. اما ذهن انسان با انبار‌ی خانه‌ها یک تفاوت اساسی دارد. چنان که گفتیم، انباری خانه‌ها جای نگه‌داری لوازم اضافی است، ولی انباری ذهن جای نگه‌داری موضوعات، نکات و مباحثی است که به آن‌ها نیاز داریم و از آن‌ها استفاده می‌کنیم. بنابراین مرتب بودن ذهن اهمیت ویژه‌ای دارد. بکوشید ذهن‌تان را مرتب کنید. افکار مشوش و پراکنده را از خود دور کنید. سعی کنید آموخته‌های خود را در ذهن، پوشه‌بندی شده و منظم کنید.

5- آماده‌سازی اتاق و میز مطالعه: یادتان باشد که به‌هم ریختگی محیط، در آشفتگی ذهنی و طبیعتاً نامنظم کردن تلاش علمی شما اثر مستقیم دارد. پس برای این‌که از این آشفتگی دور باشید، اتاق خود را مرتب کنید و میز مطالعه را برای استفاده‌ی مطالعاتی آماده کنید. لازم نیست تمام کتاب‌ها، دفاتر، جزوات و یادداشت‌ها همزمان با هم در معرض دید‌تان و روی میز شما وجود داشته باشند. میز مطالعه‌، انبار و قفسه‌ی نگه‌داری آن ها نیست. میز مطالعه،‌ فضای اختصاصی مطالعه است. اگر محیط میزتان به کتاب، دفتر، جزوه و یادداشتی اختصاصی داشته باشد که می‌خواهید مطالعه کنید، تمرکز کافی پیدا خواهید کرد. پس اتاق خود را مرتب کنید و میزتان را هم برای مطالعه‌ی یک عنوان آماده کنید.

یادتان باشد که تغییر چیدمان و فضا‌سازی جدید، در ایجاد روحیه‌، بسیار مؤثر است. پس اتاق و میزتان را اندکی بچرخانید. اثر این تغییر برای شما شگفت‌آور خواهد بود.

گام سوم: عملکرد

اگر‌چه در این نوشته، قصد پرداختن به کار‌هایی که باید انجام دهید را نداریم (زیرا هر فرد، خودش بهتر می‌تواند برای تعطیلات نوروز، برنامه‌ریزی کند) اما برای این‌که اصل گفتار رها شده و ناقص نماند، فهرست برخی از کارهایی را که لازم است انجام دهید، ذکر می‌کنیم.

1- رفع خستگی و تجدید قوا را فراموش نکنید.

2- محدودیت‌ و اهمیت وقت را از یاد نبرید.

3- نحستین گام مهم، جبران عقب‌ماندگی‌های درسی است.

4- اگر عقب‌ماندگی درسی ندارید، مرور آموخته‌های قبلی وظیفه‌ی اصلی شماست.

5- دروس خواندنی را کامل کنید و در دروس تحلیلی، پس از مرور کوتاه یاداشت‌های‌تان به تست‌زنی بپردازید.

6- در صورت مساعد بودن شرایط و موقعیت، انجام یک مسافرت کوتاه 2 یا 3 روزه، برای تجدید قوا مناسب است. یادتان باشدکه مسافرت غیر‌ضروری، فعالیت‌ها را دچار اختلال خواهد کرد.

7- انجام استراحت کوتاه‌مدت، باعث تقویت عملکرد شما خواهد شد.

8- انجام ورزش‌های روزانه‌‌ی سبک، امکان استفاده از هوای بهاری را بیش‌تر می‌کند. افزایش طراوت و شادابی روحی و جسمی، توان ذهنی را بالا می‌برد.

9- یادتان باشد که برخی فعالیت‌های ذهنی، منافاتی با نرمش‌های سبک ندارند. مثلاً می‌توان حفظ لغت را توأم با حرکات نرمشی انجام داد.

10- دید و بازدیدها حتماً تأثیر مثبت دارند، اما مشروط بر آن‌که، برنامه‌ریزی شده و تحت کنترل برنامه‌ای باشند.

به این ترتیب می‌توان امید داشت تعطیلات عید به بهترین وجه مورد استفاده قرار گیرد، حتی اگر در آن از مسافرت طولانی و چندین روزه خبری نباشد!پس از همین امروز( که دو هفته بیشتر به شروع تعطیلات نوروز نمانده است) برای ایام تعطیل، برنامه‌ریزی کنید تا در پایان تعطیلات افسوس نخورید و برای کنکور بیشتر از قبل آماده شده باشید.

نحوه‌ی عملکرد دانش‌آموزان

با فرا رسیدن فصل بهار ، سه نوع رفتار و برنامه‌ریزی عمده در بین دانش‌آموزان دیده می‌شود:

۱- بعضی‌ها از این فرصت برای رفع خستگی و تجدید قوا استفاده می‌کنند.

۲- عده‌ی دیگری عقب ماندگی‌های درسی خود را جبران می‌کنند.

۳- گروهی دیگر دروسی را که قبلا آموخته‌اند، دوره و جمع بندی می‌کنند.

در این دوره که اکثر دانش‌آموزان با شتاب و جدیت بیشتری درس می‌خوانند، اگر به هر دلیل و بهانه‌ای نتوانید از وقت خود استفاده کنید، از دیگران عقب خواهید ماند. پس دیگر رفتن به مسافرت معنایی ندارد. حتی اگر فکر می‌کنید که با همراه بردن کتاب در مسافرت می‌توانید درس بخوانید، سخت در اشتباهید! تجربه می‌گوید ،چنین اتفاقی نادر است. البته اگر واقعا خسته هستید و به تغییر محیط و آب و هوا احتیاج دارید، چاره‌ای نیست، به یک مسافرت کوتاه دو تا سه روزه بروید. در شرایطی که سخت مشغول کار هستید رفتن به یک مسافرت غیر ضروری، فعالیت شما را دچار وقفه و سکته می‌کند. در این صورت، تمرکز و شتاب درس خواندن شما مختل می‌شود.

استراحت در عید

مطالعه‌ی جدی این ایام، اصلا" به معنای آن نیست که صبح تا شب فقط درس بخوانید. می‌توانید در این ایام به شیوه‌های مناسب ،تفریح و استراحت کنید.

دلسردی و یاس

در این دوره دلسردی و نا امیدی گریبان گیر بسیاری از کنکوری‌ها می‌شود. در کنار داوطلبان ضعیف‌تر ،عده‌ای از داوطلبان کوشا و قوی هستند که از نتایج آزمون‌های آزمایشی خود راضی نیستند، نگران کسب رتبه‌ی نا مطلوب هستند و یا حجم مطالب باقیمانده آنها را نگران و مایوس کرده است. دیگر مثل روزهای اول درس نمی‌خوانند، کند پیش می‌روند، ساعات مطالعه آنها کاهش یافته و زودتر از قبل خسته می‌شوند.

تجربه نشان می‌دهد وقتی داوطلبان دچار دلسردی و یاس می‌شوند ،افکار منفی به آنها هجوم می آورد، بدبین می‌شوند، غیر واقع بینانه به ارزیابی موقعیت خود می‌پردازند و همه چیز را تیره و تار و از دست رفته می‌بینند.بسیاری از آنها با مراجعه به مشاور، دوباره به موقعیت واقعی خود پی ‌می‌برند و از بحران خود ساخته خارج می‌شوند.

به داوطلبان ضعیف‌تر توصیه می‌کنیم دوباره به آخرین رتبه پذیرفته شدگان در دانشگاه‌ها مراجعه کنند. حتما در میان این همه رشته با رتبه‌های ریز و درشت، جایگاهی برای شما وجود دارد. آیا نمی‌توانید این جایگاه را پیدا کنید؟ اگر توان خود را نزدیک به نمره ی یک رشته می‌بینید ،دست از تلاش بر ندارید.به داوطلبان قوی‌تر که قبلا خوب درس خوانده‌اند، توصیه می‌کنیم : نگذارید با مایوس شدن، از رقابت باز بمانید.

میدان را به دیگران واگذار نکنید.بهتر است آهسته و پیوسته به کار خود ادامه دهید.آدم‌های موفق و سخت کوش هیچ فرصتی را از دست نمی‌دهند.اگر هم در اولین آزمون جامع به نتایج دلخواه نرسیدید،ناامید نشوید.اشکالات و نقاط ضعف خود را تحلیل کنید و برای آنها برنامه‌ریزی کنید. درس خواندن مانند بازی شطرنج است. دانش آموزان قوی با حرکات سنجیده به راحتی می توانند موقعیت خود را باز یابند و از حالت (کیش) خارج شوند.

دید و بازدید اقوام

سعی کنید موضوع کنکور و اهمیت آن را برای خانواده خود روشن کنید و از آن ها بخواهید عید امسال را به کمک شما بیایند و دید و بازدید ها را به حداقل برسانند.خود شما هم تنها به دیدار اقوام درجه ی یک خود بسنده کنید و سعی کنید این وظیفه را در دو یا سه روز به اتمام برسانید و زودتر روی موضوع اصلی، که همان کنکور است متمرکز شوید.

ساعات خواب در ایام نوروز

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشته ساعات خواب و بیداری در ایام نوروز است، در ایام عید معمولا به دلیل تعطیلی مدارس، بیدار شدن دانش آموزان چند ساعت عقب می‌افتد، اگر از حساسیت فصلی که موجب خواب آلودگی و سستی می‌شود رنج می‌برید، با مشورت پزشک زودتر به پیشگیری آن بپردازید، داشتن ورزش و تحرک در برنامه روزانه یکی از تکنیک‌های کنترل خواب بهاری است. کافی است ۳۰ دقیقه مقاومت کنید.

تغذیه در ایام نوروز

از مسایل مهم دیگر در طول عید نوروز، تغذیه مناسب است که هم بر میزان راندمان شما در مطالعه و هم بر میزان خواب شما در شبانه روز تاثیر می گذارد. سعی کنید از خوردن بیش از حد آجیل و شیرینی خودداری کنید. غذای پرحجم و چرب نخورید و به جای آن از غذای کم حجم و پرکالری استفاده کنید و در نهایت یک توصیه مهم : صبحانه را به هیچ قیمتی فراموش نکنید.

تلویزیون و تلفن در ایام نوروز

یکی ازمهم‌ترین آفت‌های عید تماشای بدون برنامه تلویزیون است. پس سعی کنید به هیچ وجه تلویزیون را بدون هدف روشن نکنید و بعد از اتمام برنامه‌ی مورد نظر خود (که آن هم یک یا دو برنامه انتخاب شده از بین برنامه‌هاست)به سرعت تلویزیون را خاموش کنید و به محل مطالعه خود برگردید. در این فصل از سال، برخی از دوستان شما، که خود بنا به دلایلی مطالعه نمی‌کنند، برای کاهش اضطراب خود سعی می‌کنند زمان شما را با کشاندن شما به پای تلفن، تلف کنند. پس مواظب تلفن باشید. بهتر است از دیدن برنامه‌های هیجان انگیز یا سریال‌های دنباله دار بپرهیزید و به برنامه‌های کوتاه طنز با توجه به نکات ذکر شده بالا بپردازید.

اصول و تکنیک‌های برنامه ریزی در ایام نوروز

حتما" سعی کنید برای هر روز خود یک برنامه‌ی منظم داشته باشید. به دلیل اهمیت فراوان این موضوع، دوباره تکرار می‌کنیم، برای هر روز خود برنامه‌ای داشته باشید. سعی کنید برنامه با توانایی‌های شما منطبق باشد. مهمترین مسئله این است که شما با توجه به توانایی‌های خود برنامه بنویسید، چرا که اگر در برنامه‌ی خود اصل واقع گرایی را در نظر نگیرید، ممکن است اصلا آن را اجرا نکنید. از قدیم گفته‌اند که سنگ بزرگ نشانه‌ی نزدن است.

پس بعد از بررسی توانایی‌های خود یک برنامه منطقی و واقع گرایانه تهیه کنید و خود را حتما ملزم به اجرای آن کنید، چرا که داشتن برنامه موجب می‌شود که شما نسبت به عملکرد خود یک دید کلی داشته باشید و از چهارچوب درست خارج نشوید و زمان خود را به بهترین شکل مدیریت کنید. در این دو هفته درس‌هایی را که نقاط ضعفتان هستند، در برنامه بگنجانید بطوری که اگر قرار باشد بعد از عید از دروس پایه و پیش دانشگاهی آزمون گرفته شود، آمادگی شما بیش از ۷۰ درصد باشد. اگر تا به حال به دروس عمومی توجه نداشتید آنها را هم در برنامه خود بگنجانید.

برگزاری آزمون‌های متناسب با ایام نوروز

سعی کنید بعد از هر چند روز مطالعه، آموخته‌های خود را در آزمون‌های تستی استاندارد (سوالات کنکورهای سال قبل) محک بزنید تا مطمئن شوید که ضعف شما در آن مبحث برطرف شده و اگر هنوز ضعفی باقی مانده است از آن آگاه شوید و در صدد رفع آن برآیید. باز هم تاکید می‌کنیم، ایام عید بهترین زمان برای برطرف کردن ضعف‌های شماست.

یک توصیه کلی

کم کم به مطالعه خود شتاب دهید و توجه کنید که این شتاب دادن نباید بصورت افراطی و سنگین باشد. از هم اکنون با یک شیب ملایم شروع کنید و تا زمان کنکور به اوج مطالعه خود نزدیک شوید.تنها با این روند تدریجی رو به رشد است که می‌توانید مطالعه خود را همواره در حد مطلوبی نگاه دارید . در این شتاب گرفتن یک نکته یادتان باشید:

عادت به متراکم خوانی را در خود تقویت کنید، اول اینکه تراکم کارهای روزانه خود را بیشتر روی درس خواندن متمرکز کنید و دوم اینکه در یک روز، چند درس مختلف را مطالعه کنید. چرا که در روز کنکور با تراکم بالایی از دروس مواجه هستید. با آغاز تعطیلات نوروزی ،حساس‌ترین دوره آمادگی برای کنکور شروع می‌شود. مسائل موجود در این دوره مانند تعطیل شدن کلاس‌های مدرسه، جبران عقب‌ماندگی‌های درسی و...برنامه‌ریزی عید را از سایر دوره‌ها متمایز می‌کند.

امسال به شکل دیگری به استقبال بهار می‌رویم . خانه‌ی کنکوری‌ها بوی همیشگی عید را ندارد، بویی از جنس کنکور دارد. امسال نوروز تعطیل نیست، امسال سال شماست . باید خانه تکانی کنید اما از نوع کنکوری آن.

 

((اصول برنامه ریزی در ایام نوروز ))

1-تعیین یک لیست از دروسی که تاکنون خوانده ایم ، دروس نیمه تمام ، دروس اصلا" مطالعه نشده و تعیین یک فرجه زمانی و برنامه ریزی زمانی برای مطالعه ی آنها از تاریخ 24 اسفند تا 14 فروردین

2-  مشخص کردن کتب تست جهت مطالعه در ایام عید و برنامه ریزی برای مطالعه ی آنها

3- تکمیل کتابهای تست نیمه تمام و تکمیل خلاصه نویسی ها و یادداشت برداری

4-  تسلط و مهارت پیدا کردن در درسهای استدلالی همچون ریاضی ، عربی و ... با حل تست زیاد و مرور قواعد و فرمول ها  

5- تست زنی و یادگیری روش های مدیریت زمان در تست زنی و حل آزمونها

6- ارزیابی خود از طریق آزمونهای کم حجم تستی که از خود می گیرید مثلا" در آزمونهای کامپیوتری سی دی های قلم چی (کانون فرهنگی آموزش ) شرکت کنید

7- رفع اشکال در دروس مطالعه شده و یا نیمه کامل از راه های مختلف همچون : پرسش از معلمان و اساتید ، مباحثه و تمرین با دوستان ، حل تمرین و .....

8- صداقت عمل داشتن در برخورد با درسها یعنی اینکه اگر مطلبی را که در گذشته خوانده ام اما نفهمیده ام حال به خود دروغ نگویم و دوباره سراغ همان درس بروم و با شجاعت و دقت بیشتر مطالعه کنم .

9- تهیه ی یک برنامه ی کلی برای این ایام چهارده روز و تهیه ی برنامه ی روزانه برای هر روزتان ..... تا بدانید امروز که از خواب بیدار می شوید چه باید بکنید و چه کارهایی انجام دهید ....... این کار هرچند در ابتدا به نظر شما وقت گیر  است و فایده ای ندارد اما وقتی که مزه ی با برنامه درس خواندن را در ایام عید چشیدید و نتیجه ی زیبای آن را دیدید .... دیگر تا اخر عمر با برنامه خواهید بود .

10 در این ایام مهمترین نکته برای یک دانش آموز کنکوری این است که بداند و درک کرده باشد که باید حداقل روزی 13 ساعت درس بخواند که این مهم تنها با یک اصل قبال اجرایی است و آن اعتماد به نفس و انرژی بالاست .

11- ترس از فراموشی ، ناامیدی ، خستگی ، نگرانی ، استرس و از این قبیل حرفها را بیان شیطان در ایام کنکور بدانید و اصلا" نترسید و به این نداهای شیطان درونی گوش ندهید که  همیشه گفته اند و خواهند گفت : (( خدا با اهل تلاش است )) پس هرگز از اینکه مطلبی را فراموش کرده اید نترسید .

12- گاهی اوقات می بینیم که کنکوری ها در این ایام به سراغ کتابهای جمع بندی کنکورهای سال گذشته و مجموعه تست های سال های گذشته می روند ... اینجاست که با فریاد بلند می گوییم هرگز ... هرگز در این ایام سراغ کتابهای چند سال کنکور که انتشارات مختلف با عناوین مختلف چاپ کرده اند نروید ... علت این امر این است که هر وسیله و کاری زودتر انجام دادن آن ضررهایی دارد ... وضرر این کار برای شما در خرداد ماه و در هنگام جمع بندی برای کنوکر سراسری مشخص می شود .                                                              و من الله التوفیق


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۲۰
محمد ابراهیم یزدانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی