نام
فیلم : بیگانه
کارگردان
: بهرام توکلی
ü خلاصه فیلم :
با
ورود خواهر روانپریش یک زوج جوان که در انتظار فرزند هستند، کانون گرم خانوادگی
آنها با بحران جدی روبرو میشود.
ü سیر داستانی فیلم :
سیر
داستانی این فیلم بدین صورت است که از صحنه ای آرام و در یک خانهی کاملا"
مرتب و منظم در پایین شهر تهران آغاز می شود و ناگهان با ورود یک خواهر روان پریش
تمام این آرامش و روند آرام فیلم سرعت بگیرد و حرکت کاملا" سریع و بی وقفه
پیدا کند که این سرعت تبدیل به اتفاقات ریز و درشتی می شود که یکی پس از دیگری رخ
می دهد و باعث یک نوع التهاب و دلهره در مخاطب فیلم می شود تا وقتی که فیلم با
اتفاقات متعدد همچون افزایش اتهامات به خواهر روان پریش ، اوج می گیرد و سپس یک سر
نزولی و آرام پدید می آید تا به یک نقطه آرامش می رسد و مخاطب پس از یک طوفان
حوادث در آرامش نسبی فیلم قرار می گیرد .
نکاتی
که باید در نگاه به سیر داستان فیلم توجه داشت می تواند موارد زیر باشد :
- حرکت
تند داستان در یک مقطع زمانی واحد
- قاب
و لوکشین ثابت برای شکل گیری اتفاقات فیلم
-
هدف داری برخی دیالوگ های بازیگران و حساسیت زا بودن آنها بر روند شکل گیری حوادث
فیلم
-
قابل پیش بینی برخی حوادث فیلم از طریق کنار هم قرار دادن معادلات دو طرفه ای که
کار گردان در فیلم شکل می دهد .
ü بررسی ساختاری و محتوایی :
شاید
پرداختن به یک قضیه ی روانشناسی و روانشناختی در یک فیلم و در قاب تصویر بر هر
کارگردانی دشوار باشد و نمی توان توقع داشت که کارگردان به طور کامل و تمام این
نوع رخدادها را بتواند در قالب یک فیلم به تصویر درآورد ؛ اما با این توصیفات برخی
ایرادات محتوایی خیلی در روند فیلم به چشم می خورد که هر کدام جای بحث دارد :
-
روند سریع شکل گیری اتفاقات بدون هماهنگ سازی و طبقه بندی ذهن مخاطب و ایجاد یک
آشوب رفتاری و فکری در اذهان تماشاگران که باعث میشود تا مخاطب ما در ادامه خط سیر
داستان نتواند رخداد ها را به درستی تحلیل نماید و در استدلال های فیلم دچار اشکال
شود .
-
سیاه نمایی ، ترس و دلهره در بطن فیلم جای دادن و اینکه تماشگر هر لحظه از شخصیت
های فیلم تعدد قرائت دارد و تصویر ثابتی در ذهن او شکل نمی گیرد نمی تواند در روند
محتوایی فیلم نقطه مثبت باشد بلکه جایی برای ایراد و اشکال وارد کردن نیز می باشد
بدین جهت که در مواردی این تعدد قرائت ها باعث شده تا تماشاگر بر روی فیلم حساب
جدی باز نکند .
-
شاید گاهی اوقات کلام های تاثیر گذار و هدف دار کارگردان خیلی سطحی و به صورت
ناشیانه در گفتگو های بازیگران قرار داده شده بود که این امر درواقع یک نمونه نقص
محتوا گونه و ساختاری از لحاظ جایگاه بیانها و نقل قولها است .
-
در تعدادی از صحنه ها نوع چیدمان اجسام و طراحی فضای فیلم به گونه ای می باشد که
محتوای گفتگوها قبل از بیان به ناخودآگاه ذهن ارسال می شود و در واقع فضای فیلم
طوری طراحی شده است که خیلی آسان در برخی مقاطع فیلم قابل پیش بینی است .